7 dingen die kinderen zelf zouden mogen doen

We proberen onze kinderen op te voeden als gelukkige en sociale individuen. Maar houden we er daarbij wel genoeg rekening mee met wat ze echt nodig hebben? Of zijn we teveel bezig met beschermen en ze te behoeden voor fouten? En beperken we ze misschien wel met allerlei regeltjes?

 

Hier zijn 7 dingen die kinderen volgens mij zelf zouden mogen doen:

 

  1. Zelf eten

    Ja, voeren is sneller en kleertjes, kinderstoelen en de vloer blijven een stuk schoner, maar toch is het beter dat ze al vroeg zelf leren eten zonder er een rommeltje van te maken. Het kost moeite en veel geduld, zowel voor jou als voor je kind, maar het is de moeite waard.
    Het is namelijk een eerste les in zelfstandigheid en doorzettingsvermogen en dat mogen we ze niet onthouden. Om uiteindelijk die bekende zin te horen: ‘Ik kan het zelf!’. Is dat wat extra wassen niet waard?

  2. Jou helpen

    Hoor je dit wel eens: ‘Je laat het toch vallen’, of ‘Je knoeit er toch maar mee’. Een paar jaar later zeggen diezelfde ouders dat hun kind ze nergens mee wil helpen. Daar zit een verband tussen! Want niemand wil extra moeite doen en met schoonmaakdoekjes in de weer zijn, maar het is belangrijk dat een kind voelt dat het ertoe doet en jou als ouder kan helpen. Dus als het even kan, vraag je kind je te helpen en zeg dat je het zonder hem of haar niet had gered!

  3. Teken het maar!

    Lang niet alle ouders maken het hun kinderen mogelijk om hun fantasieën aan het papier toe te vertrouwen. Bang dat ze ook de muren onderkliederen, of hun kleren. Creativiteit vormt niet alleen hun fantasieën, maar laat ze ook hun emoties uitdrukken. En samen tekenen of schilderen geeft je een geweldige mogelijkheid om erachter te komen wat je kind denkt en voelt.

  4. Luister naar ze!

    Je zou verwachten dat ouders begrijpen dat hun kinderen zelfstandige individuen zijn met hun eigen gedachten en gevoelens. Maar lang niet alle ouders geven hun kinderen die aandacht die ze verdienen. Ook al zijn wij de ouders, we hebben niet altijd de wijsheid in pacht. Spreek met ze als gelijken en luister naar wat ze te zeggen hebben.

  5. Laat ze (af en toe) schreeuwen, rennen en springen in huis!

    Die energie moet er toch uit, dus laat ze hun emoties lekker uiten. Natuurlijk zijn daar grenzen aan, maar maak die niet te strikt. Laat je kinderen vooral zichzelf zijn thuis. En als je lekker meedoet heb jij ook een leuke dag!

  6. Laat ze hun gang gaan in de speeltuin

    Grote kans dat als je langs een speeltuin loopt het ‘Pas op!’, ‘Niet doen’, Maak je kleren niet vies’ niet van de lucht is. Dat is niet de beste aanpak, zoals je kan raden. Leer ze liever hoe ze veilig kunnen spelen in plaats van de hele tijd achter ze aan te rennen. Uiteindelijk hou je ze toch niet tegen.

  7. Kijk tekenfilms

    Er is genoeg rommel op TV, tenminste, dat vinden wij als ouders. Maar als je kinderen wat ouder worden is het belangrijk dat ze een beetje weten wat er ‘in’ is bij hun leeftijdsgenootjes. Dus: kies een paar nieuwe tekenfilms uit die best oké zijn en kijk ze samen.

 

We weten dat vooral vaders goed zijn om regelmatig de teugels te laten vieren, kinderen hebben dat nodig!

 

Bron: brightside.me

Foto: flickr.com

Niels Meijerink

Uit de strenge winter van '63. Freelancer, zzp-er, zp-er of hoe je het ook wil noemen. Vooral product owner en communicatieadviseur, ervaring met ICT/online dingen. En vader, al ruim 22 jaar ervaring met dat laatste. Inmiddels 3 kinderen, 18, 21 en 22. Daarnaast gek op natuur en koken/bakken. Opgegroeid in Arnhem en omgeving, via Utrecht en het verre Oosten terechtgekomen in de prachtige hanzestad Deventer. Is de online redacteur van dit platform en blogt ook uit ervaring, de dagelijkse praktijk en vanuit de keuken.
Dit artikel bevat het thema:

Dit artikel bevat de onderwerpen:

Artikelen met dezelfde thema's:

    Er zijn nog geen artikelen met dit thema

Initiatieven met dezelfde thema's:

    Lees Interacties

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *