Door: Maurice Hengeveld
‘Feminisme is geen zaak meer van vrouwen alleen. Mannen hebben net zo goed baat bij minder seksisme en een evenwichtiger taakverdeling.’ Met die woorden introduceerde hoofdredacteur Irene de Bel de eerste editie van Ophij, hét feministisch maandblad voor mannen en tevens tegenhanger van het welbekende feministisch maandblad Opzij. Waar het woord tegenhanger staat voor iets anders dat toch een goede aanvulling is, lijkt dat zeker van toepassing op dit nieuwe magazine. De Bel zegt daarover: ‘Ophij bewijst hoe zeer emancipatie een zaak is die iedereen raakt, mannen en vrouwen, oud en jong.’ Een kennismaking!
Logische stap
In Opzij, het in 1972 door Wim Hora Adema en Hedy d’Ancona opgerichte radicaal-feministische maandblad, stond lange tijd de rubriek Feministische Meetlat! Voormalig hoofdredacteur Cisca Dresselhuys interviewde daarvoor bekende Nederlandse mannen met als rode draad hun houding ten opzichte van en hun omgang met vrouwen. Deze benadering leverde niet alleen amusante en interessante portretten op, het gaf tegelijk een inkijkje in de stand van zaken binnen de emancipatie van mannen. Want waar vrouwenemancipatie al geruime tijd flink wat aandacht krijgt lijkt de evenzo noodzakelijke emancipatie van mannen doorgaans nog behoorlijk ver te zoeken. Dat wil overigens niet zeggen dat er niet steeds meer geëmancipeerde mannen zijn, die een eigen perspectief verdienen. Daarmee is de lancering van Ophij eigenlijk niets meer dan een logische stap voorwaarts op weg naar een gelijkwaardige rol voor vrouwen en mannen.
Géén zacht ei
Waar het gemiddelde (online) mannenmagazine anno 2015, neem bijvoorbeeld JFK, Manify of Esquire, een sterke focus biedt op lifestyle, gadgets, wheels en veelal schaars geklede women blijft Ophij vanzelfsprekend weg bij dergelijke ‘mannenzaken’. Hoewel in de rubriek ‘Uitgelicht’ nog wel flipperhal De Koog in Alkmaar als ‘Mancave’ wordt geïntroduceerd (waar vrouwen overigens welkom zijn), staan verder doorgaans de wat zachtere mannenzaken centraal. Weliswaar steekt het mannelijk libido nog her en der de kop op, zoals in het interview met Filemon Wesselink (‘Ik vroeg me af of ik wel stoer genoeg was om een goede vader te zijn’), de teneur in Ophij is vanzelfsprekend die van mannen op zoek naar een andere balans. Zo blijkt onder andere uit het interview met Howord Komproe over zijn theatershow De LULverhalen, dat daarin ook het mannelijk perspectief op emoties en vaderschap aan bod komt. En de gadgets… ze komen wel voorbij, maar staan in het teken van opvoeden. Geen stoere-mannenblad dus, maar zeker ook geen zacht ei!
Vitaal vaderschap essentieel
Ophij is overigens niet het eerste platform voor de geëmancipeerde man. Al in 2012 werd bijvoorbeeld VitalDaddy gelanceerd, bedoeld om vitaal vaderschap onder de aandacht te brengen en zelfs verder vorm te geven en te stimuleren. Weliswaar is de invulling van het vaderschap ‘slechts’ een onderdeel van de gelijkwaardige verdeling van taken tussen mannen en vrouwen, het is wel een essentieel onderdeel. Zo valt in Ophij te lezen dat Nederlandse vaders in Europa onderaan bungelen als het gaat om de tijd die zij doorbrengen met hun kinderen. Waar Ophij een bredere focus biedt op mannenemancipatie dan alleen binnen het vaderschap, speelt dat vaderschap in de eerste editie wel een prominente rol. Overigens blijft een gelijkwaardige rol in de opvoeding wel een lastige kwestie, blijkt uit het interview met hoogleraar pedagogiek Louis Tavecchio en hoogleraar vaderschap Renske Keizer. ‘Moeders hebben er een handje van zich de zorg toe te eigenen.’ Daarvoor is er dus gelukkig nog steeds de Opzij!
Profiel
Maurice Hengeveld (1961) is vader van dochters Sam (2000) en Roos (2002) en als enige man in het gezin inmiddels redelijk geëmancipeerd. Hij werkt als zelfstandig tekstschrijver – redacteur – journalist voor uiteenlopende opdrachtgevers. Daarnaast is hij als projectmedewerker pr/communicatie verbonden aan het gebiedsproject Meer Merwede en blogt hij voor Architectuurcentrum Aorta over stedelijke ontwikkeling en architectuur in zijn geboortestad Utrecht. Voorheen werkte hij onder andere als hoofdredacteur bij DUIC.nl. Maurice richt zich in zijn werk voornamelijk op storytelling, brand journalism en web content strategie. Thuis richt hij zich veelal op vrouwenzaken.
Lees Interacties