Keukenmini’s Albert Heijn

Na de smurfen, wuppies en voetbalplaatjes hebben de marketingbeesies van Albert Heijn weer een nieuwe spaaractie ontwikkeld: de keukenmini’s. Bij elke 15 euro aan boodschappen ontvang je er één. Een ingenieus spaarsysteempje zorgt ervoor dat het aantal mini’s die je in ontvangst mag nemen, progressief oploopt naarmate je winkelwagen meer afgevuld is. Tabak en geneesmiddelen tellen niet mee in de optelsom. Dat klinkt zo lekker maatschappelijk verantwoord. Het ultieme doel is alle 50 mini’s te verzamelen en er je eigen winkeltje mee te beginnen. Daarmee inspelend op het sentiment van ondernemerschap dat elke ouder zijn kind toewenst. Uiteraard is het bijbehorende keukentje te koop voor een schappelijk prijsje. Dat dan weer wel.

 

Minimixer

Van Albert Heijn kan veel worden gezegd. Maar niet dat ze niet succesvol zijn met dit soort acties. Met het schuim op de smoel worden papa’s en mama’s door hun kroost voortgetrokken over de gangpaden. De kar wordt bij voorkeur afgeladen met prijzige levensmiddelen. Dat bost tenminste een beetje aan. Eenmaal bij de kassa aangekomen wordt er scherp op toegezien dat de kassajuf geen artikel vergeet aan te slaan. Dat zou immers wel eens de minimixer kunnen schelen. “Dat is dan 82 euro 40. Wilt u daar mini’s bij?” De vurige kinderblik net over de rand van de loopband verraadt het antwoord. Tuurlijk!

 

Merkvoorkeur

Met de actie probeert Albert Heijn uiteraard klanten naar hun winkels te lokken. Maar de mini’s van Fanta, Calvé en UNOX prikkelen kinderen bovendien – volgens deskundigen – al op jonge leeftijd tot een merkvoorkeur. “Hey pa, die vieze merkloze priklimonade hoef ik niet. Ik wil Fanta en je kan het bij de Albert Heijn krijgen”. Er subtiel aan toevoegend: “En zorg dat je alleen mini’s meeneemt die ik nog niet heb.” Het wachten is op de eerste ruilmiddag in de Jaarbeurs. Op marktplaats is er overigens al een levendige handel ontstaan. Met als criterium dat de mini’s zodanig verpakt moeten zijn dat ze door de brievenbus passen. Anders worden de verzendkosten zo hoog.

 

Rood zakje

Zelf ben ik niet zo’n spaarder. Nooit geweest. Maar toch begrijp ik die koters wel. Het is ook best een beetje leuk. Aanvankelijk heb ik getracht er coachend mee om te gaan. Maar inmiddels ben ik zelf ook niet meer te stoppen. Met plezier doe ik tegenwoordig de boodschappen. Het schijnt namelijk dat Apple in het complot zit bij die marketingbeesies van Albert Heijn. Elke andere reden om een iPad mini in de markt te zetten is mij namelijk ontgaan. Ik hoop zo dat ie een keer in zo’n rood zakje zit…..

Edwin Maalderink

Dit artikel bevat het thema:

Dit artikel bevat de onderwerpen:

Artikelen met dezelfde thema's:

    Er zijn nog geen artikelen met dit thema

Initiatieven met dezelfde thema's:

    Lees Interacties

    Reacties

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *