Onterechte etiketten op kinderen plakken

“De jeugd van tegenwoordig is zo anders. Ze zijn zo snel ouwelijk, bijdehand, onbeleefd en gaan hun eigen gang. Vroeger hadden ze nog…”

Als ouder heb je vast weleens een dergelijke opmerking gehoord.

Zeker is “de jeugd van tegenwoordig” anders dan vroeger, het is de jeugd van deze tijd. Het zijn briljante mensen, die een rugzak vol gereedschap met zich meedragen om onze puin op te ruimen. Ze zijn hier met een doel, we kunnen ontzettend veel van ze leren en van ze houden.

Kinderen van deze tijd geven juist onvoorwaardelijke liefde aan mensen en zien en ervaren veel intensiever dan wij. Ze kunnen je troosten als jij ze eigenlijk behoort te troosten, ze geven je advies terwijl jij hun eigenlijk advies wilt geven.

Laten we ons bewust worden van deze briljante mensen en dat we bereid zijn onze ogen door ze te laten openen. Ze zijn niet alleen onze toekomst, maar zien en openen ook de toegang tot onze ziel.

Onderzoek

Onderzoek vanuit de alternatieve wetenschap wijst uit dat een schrikbarend percentage van de kinderen zich niet goed begrepen voelt en allerlei onterechte etiketten op zich geplakt krijgt. ADHD, ADD, NLD, PDD-NOS, hoogbegaafd, meer vormen van autisme, maar ook rotjong of monster. Zouden al die etiketten terecht zijn?

Martine Delfos maakt zich hier ernstig zorgen over. Er is een grote toename van ‘modische diagnoses’ als hoogbegaafdheid, autisme, ADHD. Over ADHD zegt zij: “Tachtig procent heeft het niet, maar is druk vanwege de drukte van deze tijd.”

In de media kom je regelmatig berichten, artikelen en programma’s tegen over dit onderwerp en ook in het onderwijs loop je er vaak tegen aan: ouders die een etiket op hun kind geplakt willen hebben.

Het perfecte kind

In elke groep zitten wel een aantal kinderen die een etiket opgeplakt hebben gekregen of waar ouders en leerkracht bezig zijn een etiket op te plakken. Ouders willen dit soms en soms gebeurt het omdat de school dit noodzakelijk vind. De redenen waarom ouders dit willen, lijken erg uiteenlopend te zijn. Sommige ouders willen erkenning voor hun problemen en voor de problemen van hun kind. Andere ouders willen een ‘perfect kind’ hebben en als hun kind niet perfect is, wordt er wel iets verzonnen waardoor het alsnog die kwalificatie kan krijgen. Weer andere ouders willen een excuus voor het gedrag van hun kind en/of hun mogelijke eigen falen. En er zijn natuurlijk ook nog ouders, die gewoon willen pronken met hun kind: “mijn dochter is hoogbegaafd.”

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van redenen waarom ouders zo’n etiket op hun kind geplakt willen hebben. In de scriptie ‘Is het plakken van etiketten op kinderen aanvaardbaar?‘ lees je hier meer over.

Liefde

Onterechte etiketten op kinderen plakken, zorgt er voor dat je het kind een deel van zijn of haar eigenheid, vrijheid en verantwoordelijkheid ontneemt. Het etiket wordt vaak gezien als verklaring voor het gedrag van een kind. Ook wordt een kind met etiket vaak anders behandeld dan een kind zonder etiket, de gelijkwaardigheid is soms ver te zoeken. Ik vraag me ook af of het eerlijk is ten opzichte van het kind om het een etiket te geven. Ook kan je je afvragen waar zo’n etiket voor nodig is. Is het niet (meer) genoeg om gewoon van je kind te houden zoals het is? Onvoorwaardelijke liefde, zoals een ouder dat in mijn ogen aan zijn of haar kind zou moeten kunnen geven. Onvoorwaardelijke liefde die kinderen van deze tijd ook aan hun ouders geven.

Marcel Vergonet