Een klassieker. Wie kent ‘m niet. De reclame spot uit 1997 van Stichting Ideeële Reclame, oftewel SIRE. Waarbij een jongetje zich aan het eind afvraagt… Wie is toch die man die op zondag altijd het vlees komt snijden? De stichting SIRE zet zich in om onderbelichte onderwerpen onder de aandacht van de samenleving te brengen. Een andere bekende spot is ‘Je bent een rund als je met vuurwerk stunt’.
Nu was dit 1997. De campagne “Wie is toch die man die op zondag altijd het vlees komt snijden?” heeft destijds veel discussie losgemaakt. De campagne zou bevooroordeeld zijn naar vaders. Maar nu, anno 2014, wat is er werkelijk veranderd?
Als ik om me heen kijk dan lijken er inderdaad belangrijke stappen gezet. Ik zie ogenschijnlijk veel betrokken collega-vaders die hun kinderen naar school brengen, naar het zwemmen, de voetbal, noem maar op. Maar de vraag: is dit nu ook werkelijk zo?
Ik ben heel benieuwd hoe jullie dit zien. Is het nu (veel) beter gesteld met de vaders? Of is het nog steeds zo, dat ondanks alle pappadagen en mooie praat, het eigenlijk de moeder is die het grootste deel van de zorg van de kinderen doet? En de vader vooral kostwinner is en de carrière najaagt?
Hoe denk jij hierover?
Lees Interacties