Puur en Eerlijk Albert Heijn

Renske de Greef – een van mijn favoriete columnisten in NRC-Next – schreef donderdag over Puur & Eerlijk van Albert Heijn. Je weet wel, het label dat Albert Heijn gebruikt voor allerlei zogeheten en zogenaamde pure en eerlijke producten.

De slager die zijn eigen vlees keurt

De kern van haar column is dat Foodwatch, een ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling), Albert Heijn aanvalt. Een ANBI, voor het algemeen nut, beoogt onafhankelijk te zijn. Dat nemen we voor waar aan. Volgens Foodwatch is Puur & Eerlijk een onzinlabel. Een label dat te pas en te onpas voor allerlei zogenaamd eerlijke producten wordt gebruikt. Puur & Eerlijk; voor dieren, of mensen, of een beek ergens. Of omdat de broer van de etikettenontwerper van AH toevallig een keer heeft gelezen dat de synthetische smaakversterkers eerlijk in het laboratorium zijn ontstaan. De waarheid ligt natuurlijk meer in het midden. Maar wat wel misleidend is: Albert Heijn plakt wel erg snel ‘Puur & Eerlijk’ op producten. Producten waarin misschien slechts één ingrediënt echt Puur natuurlijk en Fair Trade is. Dat de rest vaak is samengesteld uit deels synthetische en onnatuurlijke en minder eerlijke ingrediënten, doet er niet toe. Albert Heijn lijkt de slager te zijn die zijn eigen vlees keurt…

Keurmerk Puur en Eerlijk Albert Heijn

Het label heeft echter ook een belangrijk voordeel. Je wordt op het onderwerp ‘puur en eerlijk’ attent gemaakt. En een beetje bewuste Vital Daddy koopt toch sneller zo’n ‘Puur & Eerlijk’ product. Daarom ben ik zeker voorstander van zo’n label. En natuurlijk is er ook veel op aan te merken. Maar zo’n keurmerk onderscheid zich wel van de Kilo-knaller en Plofkip. Dus veeg de kritiek van tafel en haal AH met zijn stropdas over de toonbank. In plaats van de keurmerken nu maar te mijden en terug te vallen op een onsje gebraden plofvogel. Trouwens, laatst schreef ik in een zakelijk blog over verandermanagement dat “Vooruitgang vooral  gecreëerd wordt door ontevreden mensen.” Dat geldt ook zeker voor vooruitgang in de wereld van het keurmerk. Volg het kritisch en wees ontevreden over de manier waarop in dit geval Albert Heijn aan de haal gaat met haar eigen keurmerk Puur & Eerlijk. Ere is zeker ruimte voor verbetering.

Foodwatch heeft haar nut en Albert Heijn zal dom zijn als ze met deze signalen niets doet. Haal desnoods Vital Daddy erbij zeg ik dan. Om eens te praten over het “meekeuren” van de Puur & Eerlijk producten door kritische moderne vaders (en klanten van Albert Heijn).

Dus wees gewaarschuwd en alert op het zonder-nadenken-in-je-wagentje-droppen van de Puur & Eerlijk producten.

Redactie

Lees Interacties

Reacties

  1. Hoi Rico, dank voor deze terechte wake up call! Wat mij betreft vervolgen we dit onderwerp en gaan we dit als vaders ‘close monitoren’. Het Ik Kies Bewust label is ook zoiets. Gefinancierd door de producenten zelf. Hahaha. Zelfs producten met de slechtste zoetstoffen kreeg een ‘Ik Kies Bewust’ keurmerk. Belachelijk. Alleen maar om verkoop te bevorderen. En natuurlijk is voedingscentrum aangehaakt, maar dat de producenten het financieren (correct me if I’m wrong), dat heeft natuurlijk de schijn tegen.

    • Ja, Marius inderdaad! Dank voor je reactie en aanvulling over Ik Kies Bewust. Dat is zo tricky van die zelfverzonnen labels: vaak alleen bedacht voor marketing en sales doeleinden. Niet om de consument ECHT bewuster te maken van gezond of verantwoord eten. Kijk ook even op Foodwatch als je meer wilt weten over keurmerken. Dat is een echt onafhankelijke organisatie (ook ANBI) i.t.t. het Voedingscentrum (dat is een brancheorgaan van de voedingsindustrie). We blijven het volgen, dus wordt vervolgd…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *