Foodwatch rapport: Kindermarketing onverantwoord en ongereguleerd

Foodwatch is een onafhankelijke club die opkomt voor ons recht op veilig en gezond voedsel. Ze maakt zich onder ander sterk voor een eerlijke voorlichting in de voedselbranche.  Dagelijks staan wij en onze kinderen bloot aan misleiding door voedselfabrikanten. In gelikte reclamecampagnes doen producenten alsof zij het beste met ons voor hebben. Etiketten staan vol kreten als ‘gezond’ en ‘natuurlijk’. Maar in werkelijk is veel voedsel nep en ongezond. Te zoet, te zout, te vet en vol met E-nummers. Meer informatie over Foodwatch is hier te vinden.

Er bovenop!

Foodwatch zit hier bovenop. Ze kijken kritisch naar de ware inhoud van voedselproducten. Zit die vruchtendrank echt vol fruit? Hoe ‘puur natuur’ is dat product? Maakt de fabrikant zijn beloftes waar of worden we voor de gek gehouden? Deze alertheid vinden we vanuit VitalDaddy uiteraard een uitstekende zaak!

Kinderen een belangrijke doelgroep

Kinderen zijn uitgegroeid tot een zeer belangrijke doelgroep voor voedselfabrikanten. Speciale kindermarketeers volgen kinderen online en scannen hun gedrag. Zo kunnen ze op maat de lekkerste en vaak ongezonde, calorierijke dingen aanbieden. Om maar zoveel mogelijke centjes te kunnen verdienen. Met overgewicht als groeiend probleem onder kinderen. In Nederland en ook wereldwijd. Er is zelfs sprake van een overgewichtsepidemie!

Rapport: Kindermarketing onverantwoord en ongereguleerd

Vandaag heeft Foodwatch een rapport uitgebracht dat laat zien hoe kindermarketing van te vet, te zoet en te zout voedsel een sleutelrol speelt in de huidige overgewichtsepidemie. Maar ook hoe de voedselindustrie stelselmatig haar verantwoordelijkheid daarvoor bagatelliseert.

Dit rapport laat zien hoe kindermarketing van te vet, te zoet en te zout voedsel een sleutelrol speelt in de huidige overgewichtsepidemie. Maar ook hoe de voedselindustrie stelselmatig haar verantwoordelijkheid daarvoor bagatelliseert. Fabrikanten van calorierijke frisdranken die scholen betalen om een automaat te mogen plaatsen, voedselmultinationals die kinderdagverblijven met hun producten bestoken… het moet allemaal mogen. Maar zodra het gaat over overgewicht, wijst de industrie met een beschuldigende vinger naar de ouders en de kinderen zelf.

Zelfregulering een mislukking

Geen wonder dat de ‘zelfregulering’ van deze levensmiddelenindustrie is uitgedraaid op een mislukking. De voedselfabrikanten hebben er geen enkel belang bij om hun eigen kaskrakers van de markt te halen: de zoete drankjes en ongezonde snacks voor kinderen. Daarom is het de hoogste tijd dat de overheid ingrijpt en kindermarketing voor ongezonde producten door de voedselindustrie simpelweg verbiedt. Kinderen hebben recht op bescherming tegen de aanslag op hun gezondheid door de voedselindustrie.

Burgerinitiatief

Op de site kun je ook een burgerinitiatief tekenen gericht op een gezond aanbod & een verbod op marketing voor ongezonde kindervoeding. Klik hier voor meer informatie en om het initiatief te steunen.

Bron: Foodwatch

Marius van Regteren

Marius van Regteren (1971) is de trotse vader van Lisa (2001), Rosanne (2002), Milo (2006) en Jorinde (2008) en getrouwd met Ildri. Naast zijn rol als vader en echtgenoot, werkt hij als coach en begeleider, waarbij hij graag leiders helpt om zichzelf en de mensen om hen heen tot bloei te brengen (zie www.mpoweru.nl). Marius houdt ervan om het leven te ‘bestuderen’ en zijn bewust-zijn en dat van anderen verder te vergroten. In dat kader heeft hij in 2012 VitalDaddy opgezet, de voorloper van de Stichting voor Betrokken Vaderschap / VDRS. Met VDRS wil hij een platform creëren om betrokken, aanwezig vaderschap in Nederland nog nadrukkelijker op de kaart zetten. Zijn motto: investeer in je vaderschap, dat is de beste investering die een vader kan doen!

Lees Interacties

Reacties

  1. Het probleem ligt niet bij de marketeers. Die doen gewoon hun werk goed. Het probleem is dat de marketeers heel goed doorhebben dat Nederlandse ouders hele zwakke knieën hebben als het om opvoeden gaat.

  2. Het probleem is dat er ten koste van de gezondheid van kinderen (in deze casus) door struisvogels (woeker)winst wordt gemaakt. Struisvogels, omdat grote food-firma’s hun hoofd in het zand steken. Vooral door samengestelde producten te maken met goedkope ingrediënten, zoals geraffineerde suikers, glucosestroop, goedkope vetten en zout. En daarbij nog een reeks van goedkope synthetische toevoegingen om het product verder te pimpen. Dat, heeft niets met marketing te maken. Wel zoeken ‘de marketeers’ de grenzen op. Kinderen verleiden tot ongezonde suikertroep, wat is daar de moraal van?
    Ik daag de marketeers onder de vaders uit om juist de gezonde producten (eenvoudige samenstelling met enkele ingrediënten, in balans, nauwelijks suikers, geen synthetische toevoegingen) succesvol te maken. Dat is pas marketing met je hoofd in de lucht (in plaats van in het zand)!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *