Wie is toch die man die op zondag het vlees snijdt?

Een klassieker. Wie kent ‘m niet. De reclame spot uit 1997 van Stichting Ideeële Reclame, oftewel SIRE. Waarbij een jongetje zich aan het eind afvraagt… Wie is toch die man die op zondag altijd het vlees komt snijden? De stichting SIRE zet zich in om onderbelichte onderwerpen onder de aandacht van de samenleving te brengen. Een andere bekende spot is ‘Je bent een rund als je met vuurwerk stunt’.  

Nu was dit 1997. De campagne “Wie is toch die man die op zondag altijd het vlees komt snijden?” heeft destijds veel discussie losgemaakt. De campagne zou bevooroordeeld zijn naar vaders. Maar nu, anno 2014, wat is er werkelijk veranderd? 

Als ik om me heen kijk dan lijken er inderdaad belangrijke stappen gezet. Ik zie ogenschijnlijk veel betrokken collega-vaders die hun kinderen naar school brengen, naar het zwemmen, de voetbal, noem maar op. Maar de vraag: is dit nu ook werkelijk zo?

Ik ben heel benieuwd hoe jullie dit zien. Is het nu (veel) beter gesteld met de vaders? Of is het nog steeds zo, dat ondanks alle pappadagen en mooie praat, het eigenlijk de moeder is die het grootste deel van de zorg van de kinderen doet? En de vader vooral kostwinner is en de carrière najaagt?

Hoe denk jij hierover?

Marius van Regteren

Marius van Regteren (1971) is de trotse vader van Lisa (2001), Rosanne (2002), Milo (2006) en Jorinde (2008) en getrouwd met Ildri. Naast zijn rol als vader en echtgenoot, werkt hij als coach en begeleider, waarbij hij graag leiders helpt om zichzelf en de mensen om hen heen tot bloei te brengen (zie www.mpoweru.nl). Marius houdt ervan om het leven te ‘bestuderen’ en zijn bewust-zijn en dat van anderen verder te vergroten. In dat kader heeft hij in 2012 VitalDaddy opgezet, de voorloper van de Stichting voor Betrokken Vaderschap / VDRS. Met VDRS wil hij een platform creëren om betrokken, aanwezig vaderschap in Nederland nog nadrukkelijker op de kaart zetten. Zijn motto: investeer in je vaderschap, dat is de beste investering die een vader kan doen!

Lees Interacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *