Slim bewegen voor vaders

Druk, druk, druk…geen tijd! Mensen vinden het in het algemeen moeilijk om tijd (lees prioriteit) vrij te maken voor een sportieve activiteit zoals fitness, mountainbiken of hardlopen. In de zes delen ‘Slim bewegen voor vaders’ leer ik je 500 kilocalorieën extra te verbranden waardoor je niet meer aankomt. 

Deel 1: Hoe is het met jouw lichaamsgewicht?

Ik kan me dat goed voorstellen. Ik praat uit ervaring, omdat dit een aspect is van het hele arsenaal aan rollen die we dagelijks moeten aannemen. Bijvoorbeeld de rol van werknemer of de rol van toegewijde vader of partner. De “sportieve” rol moet dus constant concurreren met al die andere rollen en jou brein (lees ratio) probeert constant redenen te verzinnen om maar niet de sportieve rol aan te hoeven nemen.

Geen tijd is een vaak gehoord argument maar ook:

  • Ik ben niet zo sportief,
  • Ik heb er geen zin in,
  • Ik vind fitness saai,
  • Ik heb last van phpd*!

‘Couch potatoes’

Als we niet opletten worden we steeds passievere ‘couch potatoes’ en vinden we het vervolgens raar dat de toenmalige sixpack verdwijnt onder een laagje biologisch spek. Nee…aan het eten ligt het niet, 3 hoofdmaaltijden en 3 x tussendoor zoals het hoort. Aan het einde van de dag hebben we onze 2500 kcal tot ons genomen, precies zoals aanbevolen. Maar we hebben door onze weinig actieve leefstijl  maar 2000 kcal verbruikt.  Oeps…500 kilocalorieën verschil. Dat tikt aan en  betekent onherroepelijk opslag van energie (lees vet) voor het geval dat er geen voeding is (zoals in de oertijd).

Elke 20 dagen 1 kilo erbij

Die 500 kilocalorieën verschil maken ons dik. En dat gaat sneller dan je denkt. Laten we  hier eens een berekening op loslaten.  100 gram vet bevat 930 kilocalorieën. Stel dat we inderdaad per dag een verschil hebben van 500 kcal dan betekent dat 500/930 x 100 =  +/- 54 gram per dag zwaarder.  Dat betekent dat we ongeveer 1 kilogram per 20 dagen zwaarder worden.

Nu is dit maar een voorbeeld. Maar ik hoor regelmatig dat mensen in bijvoorbeeld 2 jaar tijd wel 10 kilogram zwaarder zijn geworden. Het geeft je toch te denken.  Andersom geldt natuurlijk ook. Als we per dag een stabiel eetpatroon hebben, krijgen we het voor elkaar om 500 kilocalorieën meer te verbranden dan dat we innemen. Dan geld de bovenstaande berekening ook  en zul je gaan afvallen in plus minus hetzelfde tempo.

In mijn volgende blogje ga ik het hebben over hoe je in je dagelijks leven al zo’n 500 kilocalorieën per dag meer kun verbruiken door slim  te bewegen. De thema’s die ik in deze zesdelige serie behandel, zie je hieronder.

Deel 2: Hoe is het met jou NEAT?

Deel 3: Hoe is het met jouw motivatie?

Deel 4: Hoeveel tijd heb je om te trainen?

Deel 5: Tijd voor Tabata!

Deel 6: <<verrassing>>

 Wat doe jij om te zorgen dat je op gewicht blijft/af valt?

Redactie

Lees Interacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *