(Op)voeden in een wereld van suiker.

Deze keer een blogje van mij dat niet zozeer gaat over het vaderschap maar over de gezondheid van kinderen. Zeker nu de feestdagen eraan komen met Sint-Maarten lopen, Sinterklaas en de kerstdagen, is het voor mij enorm actueel. Zoals altijd is onderstaande slechts mijn visie op het onderwerp en moet iedereen vooral voor zichzelf afvragen of dit ook voor hen geldt.

Lipton, Nestlé en Coca-Cola

Laatst las ik een artikel over Lipton op internet. Met ingang van heden gaat Unilever 45% minder suiker toevoegen aan Lipton Ice tea sparkling in de Benelux. Verderop stond dat dit gaat om 700! miljoen suikerklontjes (24,5 ,mln kg)  dat de fabriek minder zal gaan gebruiken. Op een fles van 1,5 liter Ice tea zaten voorheen bijna 35 suikerklontjes. Dat worden er nu nog “maar” 19,25. De aanleiding voor Unilever om dit te doen was niet zozeer omdat ze besefte dat het ontzettend ongezond is, maar omdat Coca-Cola vlak ervoor bekend heeft gemaakt dat zij stoppen met de productie van Sprite met suiker in Nederland en dan kun je natuurlijk niet achterblijven. Coca-Cola heeft aangegeven dat: “Nederland een van de meest gezondheidsbewuste landen ter wereld is.” In februari 2017 gaf Nestlé al aan om minder suiker te gebruiken in europese producten. Het gaat hier om 18 miljoen kg. Nestlé heeft als doel om per 2020 5% minder suiker in hun producten te verwerken in Europa. Dit betekent dat er de 18 miljoen kg nog geen 5% is van alle suiker die zij verwerken in de producten.

Waarom?

Toen ik de verschillende artikelen las dacht ik even “wat goed dat ze hiermee bezig zijn.” Deze multinationals beginnen te begrijpen dat ze een verantwoorelijkheid hebben naar de consument en de kinderen van deze tijd. Onderaan in het artikel van Nestlé kon ik lezen waarom zij hiermee zijn begonnen. Dit heeft niets te maken met de wens om kinderen en volwassenen te helpen in de strijd tegen overgewicht. Nee, ze doen dit omdat de EU bezig is met een voedselplan om het gebruik van toegevoegde suikers in voeding te verminderen.

Zo veel artikelen en blogs!

Dit artikel zette mij aan het denken en ik ben op zoek gegaan naar meer informatie het “gezondheidsbewuste” Nederland in relatie met suiker in de voeding. Na een aantal uur(!) zag ik door de bomen het bos niet meer. Er wordt ontzettend veel geschreven over suikers, maar er zijn ook zoveel verschillende soorten verwerkt in voeding. Kristalsuiker, rietsuiker, glucose-fructosestroop, ahornsiroop, dextrose, maïsstroop, maltose en nog zo ontzettend veel meer soorten. Verschillende sites spreken dat “Natuurlijke suikers” beter zijn omdat ze, zoals het woord al zegt, uit de natuur komen. Volgens het diabetesfonds en het voedingscentrum maakt het voor het lichaam geen verschil. “het lichaam ziet geen verschil en breekt het op dezelfde wijze af.

Hoeveel suiker krijg je eigenlijk binnen op een dag en hoeveel suikers heeft je lichaam nodig?

Volgens de WHO mag de dagelijkse inname van ‘vrije suiker’ ongeveer 25 gram per dag zijn. Vrije suikers zijn suikers die door fabrikanten toegevoegd zijn aan hun producten. Dit komt ongeveer overeen met 7 kleine suikerklontjes op een dag. Iets dat ik persoonlijk al erg veel vindt. Een voorbeeld van een dagelijks menu voor een volwassene:

voor ontbijt Cruesli met melk:  5 suikerklontjes toegevoegd
bij de lunch een vruchtensap: 7 suikerklontjes toegevoegd
avondeten: Pasta met pastasaus: 5 suikerklontjes toegevoegd

Dan hebben we het nog niet eens gehad over de suiker die we in de koffie of thee doen, het koekje bij de koffie of een middagsnack omdat we tussen lunch en avondeten toch al wat lekkere trek hebben. op suikerinfo.nl staat dat we gemiddeld 122 gram suiker per dag binnen krijgen. dat is 5 keer het aanbevolen maximum wat neer komt op 44 kg op jaarbasis.  Als wij al zoveel suiker binnen krijgen, wat geven we onze kinderen dan? In een tijd waarin we zwaarder worden, minder tijd hebben om voor de gezonde keuze te gaan is het juist belangrijk om hier af en toe bij stil te staan. Hoe kunnen we dat anders doen? Waar kunnen wij als vaders (en moeders) het verschil maken in de gezondheid van onze kinderen?

Tijd nemen en bewuster winkelen

Wat belangrijk is, is dat je de tijd neemt om etiketten te lezen. Dit zal in het begin wat extra tijd gaan kosten maar je raakt er bedreven in. De ingrediëntenlijst op een product staat op volgorde van de hoeveelheid in het product zit. Staat suiker als 2e of 3e ingrediënt genoemd dan zit er dus al best veel in. Ik las ergens dat een gemiddeld suikerklontje ongeveer 3,5 gram is. Onthoud dit cijfer en moet je eens kijken hoeveel suiker aan producten wordt toegevoegd, waarvan je het niet eens had bedacht van tevoren.

Robin de Jong

Lees Interacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.